linia tivului in recesiune

Oare cum ar putea cineva care nu are studii avansate in economie sa stabileasca, fara sa se insele, daca un oras, o regiune sau o tara traverseaza o perioada de crestere economica sau, dimpotriva, de scadere (contractie)? Sa stabileasca, vreau sa spun, privind pur si simplu in jur!

Se pare ca un tip pe nume George Taylor a fost primul care a raspuns la aceasta intrebare, in 1926 (conform unui articol din The Economist din 15 februarie 2001). Cativa oameni l-au luat in serios si au testat afirmatia lui pe ultimii 90 de ani. O poti face si tu pentru a afla daca traim sau nu vremuri de criza.

Taylor a propus ceva cu numele de The Hemline Index . Cum ar putea semnala linia tivului prosperitatea economica? In urmatorul fel:

Cand economia infloreste fustele mini se inmultesc!

Ai chef de o doza inofensiva de psihologie evolutionista? Antenele sus: Noi toti, barbati si femei, evoluam pe o piata sexuala (vai, ce exprimare!) in transformare continua, in acord inclusiv cu evenimentele sociale si economice. Femeile sunt in competitie pentru barbati, adica sunt angajate, cel mai adesea subtil, in tot felul de rivalitati intrasexuale (la fel si barbatii, doar ca ei sunt mai grobieni in comportamente).

Cand timpurile sunt aspre competitia, ce zici, e mai blanda sau mai acerba? E mai usor sa seduci un barbat cand climatul economic este confortabil sau atunci cand nu stii exact cum vei supravietui maine? In vremuri dificile, oare ce femei au mai mult succes, cele care semnaleaza incredere si austeritate sau cele care transmit nepasare si o atitudine relaxata fata de viata?

Acum ia intrebarile (si raspunsurile) de mai sus si intoarce-le! („reversibilitate mentala”, ar putea comenta Monsieur Piaget). Cand toata lumea prospera si isi poate permite haine de calitate, care va fi urmatorul atribut folosit pentru a castiga competitia extraordinar de dura (dar purtata cu mijloace delicate) dintre femei?

Pentru alte comentarii, vezi si Paul Nystrom sau Helmut Gaus (desi, daca ai „prins” psihologia evolutionista, nu va mai fi nevoie!).

Iar in final, doar ca sa ne distram, la inceput de saptamana: in 2001, Leonard Lauder, fost CEO la Estee Luder, a avansat un echivalent pentru „Hemline Index”, anume The Lipstick Index (sursa este acelasi The Economist). Te las sa meditezi: atunci cand climatul economic se inrautateste vanzarile la rujuri cresc sau scad? Doar pentru vizitatoarele corporatiste: va rog, nu incetati lucrul pentru a rezolva aceasta enigma!


Publicat

în

de către

Etichete: