Am aflat cu intarziere (la sfarsitul lui 2005) de studiul lui Brett Pelham si al colegilor lui (vezi titlul articolului). Il publicasera in 2002 in Journal of Personality sand Social Psychology. L-am creditat imediat deoarece eram constient de unul dintre cele mai puternice mecanisme studiate de psihologia sociala, principiul asemanarii (avem tendinta de a favoriza persoane care ne seamana, chiar si intr-un mod superficial), probabil o expresie a tendintei  general-umane de a cauta siguranta (iar ceea ce ne seamana, adica este cunoscut, deci familiar este mai securizant decat necunoscutul si noul, traduse de creierul arhaic drept pericole potentiale). Ce spune Pelham? (si, ulterior,J.T. Jones-2004 si Brendl-2005?)

Nimic mai putin decat ca unul din factorii de influenta a deciziilor majore din viata (profesia aleasa, partenerul preferat pentru o relatie de lunga durata) este chiar numele nostru (adica literele din el si, in special, prima). Incredibil? Hai sa-ti povestesc cercetarea lui:

A cautat locul ocupat de numele Dennis in clasamentul celor mai frecvente nume din SUA. Era pe locul 40, precedat de Jerry (39) si urmat de Walter (41). Ipoteza lui era ca purtatorii numelui Dennis sunt mai inclinati decat altii sa se faca…dentisti („dentist” in engleza). Asa ca a verificat-o stiind ca infirmarea ei ar fi un numar aproximativ egal, in nobila indeletnicire a stomatologiei,de Jerry si Walter-i. Intr-adevar, erau 270 Walter si 257 Jerry. Si Dennis? Undeva in aceasta zona (sub 300)? In niciun caz. Erau 482! (mult peste orice asteptare rezonabila)

Este oare posibil ca decizia de alegere a unei cariere profesionale sa fie influentata de cateva litere din numele noastre? Iata ca da, cel putin la dentistii americani. Insa doar aici? Oare in alegerile lor maritale oamenii sunt un pic mai inclinati sa-i prefere pe cei cu nume asemanatoare sau chiar identice? (ai participat la nunta Cristinei cu Cristian? Sau a Mihaelei cu Mihai?) Am fost inspirat de acest studiu si mi-am analizat si eu numele.

Adrian este asociat, mai puternic sau prin cativa pasi intermediari, cu Andrei, Andreea, Andra, Alexandra, Alexandru, Adriana, evident, dar si Diana -(a)D(r)iana ,Ana sau Irina. Care este cel mai prezent prenume in telefonul meu? De departe, Alexandra! (si toate celelalte prenume figureaza in agenda telefonului, un indicator, pentru mine, al simpatiei si interesului) Dupa aceasta descoperire m-am ingrozit, normal (imi dau seama, din cand in cand, cum mecanismele mintii ma invart cum stiu ele mai bine in timp ce sunt convins ca am liber arbitru).

Asa ca am studiat si asocierile cu Nuta. Nu am o cariera in nutritie. Sau am, daca ma gandesc la hrana psihologica si activitatile de asistenta psihologica, ba chiar de asistenta sociala, acum sublimata (vezi un articol anterior) in care sunt angajat? Si pentru ca imi place sa speculez, am supus si grupul de consoane NT (consoanele din nume sunt mai relevante decat vocalele) unei evaluari. Am gasit PRINT, adica a tipari, prin urmare a scrie (oare a publica pe un site, eventual zilnic, e o forma de print?) si MINTE (deci psihologie, adica studiul mintii, dar si filosofia mintii, daca tot am facut capul mare catorva persoane, in ultimul timp, cu Dennett, Churchland-amandoi, sot si sotie etc.)

Mai sunt si alte legaturi dar sunt jenat sa scriu despre ele deoarece demonstreaza iluzia alegerilor mele libere (pe care, din fericire, le accept, adica ma simt confortabil cu ele). Iar analiza aceasta a pornit doar de la nume (principiul asemanarii, mai larg). Oare cate alte mecanisme subtile imi mai dirijeaza viata? (iata una din motivatiile mele, o incercare fragila de a afla cine sunt) Iar tu, vizitator de astazi, crezi oare ca functionezi altfel? Crezi ca preferintele tale nu sunt construite in asociere cu sinele tau (pe care il cauti in ele)? Crezi ca esti o fiinta care decide liber, separat de rotitele secrete din inconstient (centrii subcorticali)? Si eu am crezut asta insa acum e suficient sa ma uit in agenda telefonului si sa ma intreb de ce sunt fascinat de nuante, adica de discriminare si iluzii. Off, am zis nuanta?

Tipareste acest articol Tipareste acest articol
Construit de Sorin