Stanley Milgram este cunoscut in lumea psihologiei pentru studiile lui asupra supunerii ,finalizate cu o carte, in 1974, Obedience to Authority, si urmate de o dezbatere pasionanta asupra gradului in care oamenii se pot manifesta violent, la adapostul ideii ca se supun unui ordin. „Experimentul cere sa continuati”, pentru cei care sunt la curent cu designul lui Milgram (generatorul de socuri electrice), ramane o fraza inca apta sa dea fiori si sa chestioneze masura in care noi, oamenii, ne-am indepartat suficient de brutalitatea aspectelor animalice ale firii noastre (unii inca se mai supara pe mine cand fac referiri la maimute, incercand, cred, sa-si pastreze inocenta).

Experimentele au debutat in 1963, in laboratorul de psihologie al Universitatii Yale, si au inspirat numeroase alte cercetari si reluari, inclusiv in tari precum Iordania sau Afica de Sud. Dar nu despre ele vreau sa scriu, doar ma asigur ca deschiderea ta spre psihologie este suficient de larga pentru a fi informat in privinta unor tendinte inspaimantatoare, riguros demonstrate, ale naturii umane (in curs de prefectionare, desigur, doar ca nu intr-o viata de om)

Vreau sa povestesc, pe scurt, un alt experiment initiat de Milgram, mai putin cunoscut dar revelator pentru capacitatea de mimetism social (spuneam ceva, candva, despre maimute?). Un complice al psihologului se opreste in mijlocul unui trotuar aglomerat din New York si priveste in sus, timp de 60 de secunde. Ce crezi ca se intampla? Nimic iesit din comun, oamenii trec mai departe, nimeni nu-i acorda atentie. Nu la fel stau lucrurile atunci cand cei 5 asistenti ai cercetatorilor (Milgram a lucrat cu Brickman si Berkowitz) privesc insistent in sus. Acum trecatorii se opresc si incep sa faca acelasi lucru (multimea initiala de 5, arata studiul, se tripleaza imediat). De ce se intampla asta? Nu e doar curiozitate (oamenii nu se uitau la ceva anume), este psihologie sociala in actiune. Suntem facuti sa tinem seama de grup si sa ne adecvam comportamentele la mediul ambiant. Comportamentul care prevaleaza la ceilalti tinde sa fie considerat corect. Avem nevoie de grup pentru referinte (oare e bine ce fac? oare gresesc? e ok sa fac asta?). Se numeste principiul validarii sociale si actioneaza tot timpul iar oamenii intuitivi sau educati la o scoala buna de psihologie, in functie si de valorile personale, il pot folosi, fara jena, in favoarea lor. Pentru  a ne apara de consecintele neplacute ale utilizarii lui (vezi diversele forma de publicitate si propaganda) e nevoie sa fim constienti, adica sa-i cunoastem mecanismul. Altfel riscam sa luam decizii (de a cumpara un produs scump, de exemplu) proaste sau neeconomice, pur si simplu pentru a fi in ton cu vremurile (sunt elegant, puteam sa spun „turma”). Oare m-am facut inteles? Daca nu, pot comunica aceeasi idee in limbajul meu de rezerva: beheheeee!

Tipareste acest articol Tipareste acest articol
Construit de Sorin