Devine tot mai pregnant, si in Romania, un fenomen semnalat de Patricia Aburdene in cartea ei „Megatrends 2010” (aparuta in 2005) Este vorba de un tip nou de consumator, numit uneori consumator constient. Nu este o persoana iesita din comun (cu aptitudini exceptionale). Este un om obisnuit care iese din „mainstream”, restructurandu-si valorile si prioritatile. In esenta, este un om mult mai constient de interconexiunea tuturor lucrurilor. In detaliu, are 5 zone de interes:

  1. Dezvoltare personala (carti, seminarii, cursuri, conferinte, site-uri, grupuri, proiecte)
  2. Consum  ecologic (limitat la necesitati zilnice, produse obtinute fara a distruge natura, produse reciclabile, agro- sau  ecoturism)
  3. Stil de viata sanatos (alimente naturale, organice, bio, apa de izvor)
  4. Consum de servicii medicale de calitate
  5. Responsabilitate sociala (energii regenerabile, actiuni corporatiste etice, case ecologice)

Si la noi dar mai ales in civilizatiile mai avansate rolul de cetatean pare a se imbogati cu aceste noi dimensiuni, asociate cu o tranzitie de la cantitate („sa consumam mult pentru ca avem de unde”) la calitate, cu o preocupare pentru viitor („dupa noi vor trai alti oameni”) si pentru protectia mediului, cu un interes superior pentru legatura dintre minte, corp si spiritualitate. Atunci cand acesti oameni formeaza grupuri mai coezive ele nu au nimic din caracteristicile sau ideologia unei secte. Nu incearca sa converteasca pe nimeni dar nici nu le este rusine de preferintele lor („ tu consumi carne iar eu sunt vegetarian, nu vad de ce ar trebui sa ne justificam aceste alegeri”), nu se izoleaza („nimeni nu ne intelege, suntem superiori”), respecta granitele in plan erotic, se manifesta public respectuos fara a aluneca in comportamente antisociale.

Un studiu american din anul 2000 a identificat 28% din ansamblul populatiei ca imbratisand o astfel de viziune. Noile valori nu se predau in scolile americane sau in facultati. Nu este nicio contracultura (ca in anii 60). Cumva intelegerea mai unificata a realitatii se propaga din aproape in aproape. Exista totusi un numitor comun. Acesti „creatori culturali” (nume dat de Paul Ray) provin din sanul clasei mijlocii sau de mai sus. Cine castiga mai putin de 4.000 USD/luna, se pare, are treburi mai importante decat grija pentru formele si echilibrele Vietii sau implinirea spirituala (o viata plina de sens, nu doar de obiecte materiale)

Probabil e nevoie de un anumit nivel de prosperitate pentru a sparge bariera egocentrismului si a lua in considerare nevoile mai subtile sau starea de bine a altor fiinte, in special a acelora care nu se pot apara singure (includ aici si Pamantul-vezi ipoteza Gaia). Nu prea ai timp sa meditezi la fragmentarea specifica lumii moderne (a face lucruri fara a le vedea consecintele pe termen lung si interactiunile imediate) daca esti inca nesigur pentru ziua de maine, daca nu ai trait experienta lui „si mai mult” urmata de „doar atat?”, daca aspiri la prestigiul pe care ti-l ofera o corporatie fara sa realizezi alienarea pe care o induce. Aceste lucruri mi se par normale si ele se desfasoara, cum altfel, in ritmul lor. Ma bucur insa pentru oazele revolutionare si negalagioase care apar, ici si colo, pe intinderea acestui vast continent conservator. Cred ca e bine sa existe din toate cate putin. Daca un stil de viata dominant devine periculos pentru toti (nu doar pentru oameni) atunci da, se pune problema de a fi schimbat. Nu ma aliez cu militantii mult prea energici, incapabili sa-si controleze agresivitatea, dar simpatizez puternic cu acele 28 de procente de acum 10 ani din State (cati or fi ajuns intre timp?) si echivalentele lor europene si, bineinteles, romanesti. Un spor de creativitate, de atentie mai mare acordata lucrurilor care nu se vad si nu se pot cumpara, mai multa cooperare si mai putina competitie nevrotica, o responsabilitate superioara fata de mediu si actiuni in sprijinul celor mai putin norocosi nu vad cum ar putea dauna cuiva. Daca ai ajuns sa citesti acest articol e posibil sa fii unul din oamenii care traiesc deja asa. Din acest motiv iti voi impartasi un secret: and counting!

Tipareste acest articol Tipareste acest articol
Construit de Sorin